حــمــیــد نریــمــانـی

حــمــیــد نریــمــانـی

شروع به کار شورای شهر

يكشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۲، ۰۳:۴۶ ق.ظ

به نام حضرت دوست

سه شنبه 12 شهریور ماه 1392 زمان آغاز به کار شوراهای اسلامی شهر و روستا می­‎باشد. شوراهای شهر و روستا به منظور پیش­برد سریع برنامه­‎های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم و از طریق انتخاب مردم همان محل انتخاب می‎شوند.[1] با توجه به گستره‎­ی زیاد وظایف و اختیارات شوراهای شهر و روستا به نظر می­‎رسد مردم باید در انتخاب اعضای این شورا دقت کافی را داشته و افرادی را برای تصدی این پست برگزینند که امید به توسعه و پیشرفت همه جانبه‎­ی شهر و روستا را دارا باشند. حال که انتخابات این دوره از شوراهای اسلامی شهر و روستا با شور و شوق بسیار زیاد مردم برگزار گردید و منتخبین آن­‎ها خود را برای حضور در این عرصه­‎ی دشوار آماده می­‎نمایند، از مردم عزیز انتظار می­‎رود تا در رابطه با خواسته‎­ها و نیازهایی که از مسئولین خود در این حیطه دارند، به بیان نظرات شفاف و البته منطقی بپردازند.

شرایطی که هادی شهر در مقطع کنونی با آن مواجه می­‎باشد، از ویژگی­‎های منحصر به فردی برخوردار است که باید به همه­‎ی ابعاد آن متوجه بود. اصلی‎ترین مسئله، تجمیع فرخنده­‎ی سه منطقه­‎ی میربازار، کله­‎بست و کیخامحله می‎­باشد. دومین نکته، تفاوت­‎های چشم­گیری است که این سه منطقه از جهات مختلف با یک‎دیگر دارند، از نظر توسعه­‎ی عمرانی، اقتصادی و... . ویژگی بعدی که باید به آن توجه خاصی داشت عدم دسترسی مستقیم به راه ارتباطی بابل به بابلسر می­‎باشد که از منطقه­‎ی میربازار می­‎گذرد و به عنوان شریان اصلی شهر باید مورد توجه قرار بگیرد.

این مسئله کاملاً طبیعی است که هر فردی از منظر خود و با توجه به شرایط زندگی خویش در محدوده­‎ی شهری، نیازهایی را دارای اولویت بداند و از اعضای شورای شهر انتظار رسیدگی فوری به نیازهای مورد نظر خود را داشته باشد و این نکته که مردم مطالبات خود را به طور مستقیم یا غیر مستقیم با اعضای شورای شهر در میان بگذارند، امر مبارکی است؛ اما باید به این نکته نیز متوجه بود که اعضای شورای شهر، علاوه بر نیازهای فردی شهروندان گرامی، با مسئله­‎ی کلان نگری و داشتن دید جامع نسبت به شهر روبه‎رو می‎­باشد. این مسئله به این معنی است که در اداره­‎ی امور شهر، منفعت اکثریت اعضای شهر، به نفع یکایک شهروندان خواهد بود، و شاید در مقطعی از زمان، برخی از نیازهای شهروندان در اولویت­‎های بعدی قرار بگیرد. چنین رفتاری نه به معنای بی‎اهمیت بودن نیازهای شهروندان و بی توجهی اعضای شورای شهر به خواسته­‎های آنان است، بلکه به این معنی می­‎باشد که اعضای شورای شهر به دنبال رساندن حداکثر منفعت به حداکثر ممکن از شهروندان عزیز هستند.

نکته‎­ای که بیان آن ضرورت دارد این است که در عرصه‎­ی فعالیت­‎های اجتماعی و خدمات شهری، باید نگاهی دراز مدت به امور داشت. به بیان واضح‎­تر متأسفانه در بسیاری از عرصه­‎های اجتماعی و خدماتی، بسیاری از افراد نگاه مقطعی و دوره‎­ای به امور دارند و تنها به این مسئله می­‎اندیشند که در دوره­‎ی خدمت خود نهایت خدمات و امکانات را ارائه دهند، فارغ از این­‎که بسیاری از امور که با نگاه دوره‎­ای ارائه می­‎گردند در طول زمان دچار ناکارآمدی و عدم فایده و در برخی موارد حتی موجبات ضرر را برای مردم فراهم می­‎آورد. لذا اگر در عرصه‎­ی خدمات اجتماعی و شهری، اعضای شورای شهر و شهردار، با نگاهی دراز مدت به محیط شهری به برنامه‎­ریزی و ارائه­‎ی خدمات اقدام نمایند، در راه رسیدن به جامعه‎­ای پایدار که در آن نقش و سهم آیندگان نیز مد نظر قرار می­‎گیرد، گام‎های صحیحی برداشته خواهد شد.

یکی از موارد مهمی که باید با توجه به آینده صورت بپذیرد و از اصلی­‎ترین وظایف شورای شهر می­‎باشد، انتخاب شهردار است. در این امر نگاه مثبت و روبه آینده هدایت کننده­‎ی اعضای شورای شهر خواهد بود که به دنبال فرد مناسب برای تصدی مقام شهرداری باشند. شورای شهر در ابقای شهردار کنونی یا انتخاب شهردار جدید دارای حق قانونی است و تلاش برای انتخاب بهترین گزینه از میان گزینه­‎های مطرح شده با توجه به اولویت شهردار فعلی، امری است عقلانی و قانونی. بررسی برنامه‎­ها و طرح‎­های ارائه شده از سوی شهردار محترم و دیگر گزینه­‎های تصدی این پُست، یکی از راه­‎های رسیدن به نتیجه­‎ی مطلوب خواهد بود.

نکته‎­ای که در سخنان گوناگون آن را بیان داشته‎­ام این است که کارهای اجتماعی، از جمله شورای شهر، کاری فردی نیست، زیرا در محدوده‎­ی جامعه و شهر، افراد با شیوه‎­های فکری گوناگون و نگاه‎­های متفاوت به مسائل وجود دارند، و در عرصه­‎ی کار اجتماعی باید به همه‎­ی آن عزیزان به یک اندازه توجه شود. در ادامه باید خاطر نشان نمایم که بدون هم­کاری و مساعدت شهروندان محترم، وظایف گوناگونی که بر عهده‎­ی اعضای شورا قرار گرفته است، به عرصه­‎ی عمل در نخواهند آمد. امیدوارم به توفیق پروردگار و مساعدت تمامی شهروندان، و دست یکایک عزیزان را در این عرصه به گرمی می‎فشارم تا باشد بتوانم در کنار سایر اعضای شورای شهر به خدمت رسانی هرچه بهتر بپردازم.



[1] - فصل هفتم قانون اساسی، اصل یکصدم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی