حــمــیــد نریــمــانـی

حــمــیــد نریــمــانـی

طرح تفکیک زباله

شنبه, ۸ آذر ۱۳۹۳، ۰۶:۰۸ ق.ظ

به نام حضرت دوست

با تقدیم سلام و عرض ادب خدمت همه ی همشهریان گرامی

برای داشتن شهری سالم و لایق مردم باید تلاش کرد تا آن را ساخت، به بیان بهتر شهر سالم را باید ساخت نه در آرزوی آن بود و هیچ تلاشی نکرد. در راه ساختن شهری آباد و توسعه یافته لازم است تا همیشه از طرح ها و برنامه های توسعه ای بهره برد و برنامه های جدید و تازه ای پیشنهاد داد تا به هدف خود برسیم.

با توجه به سخنان بالا و از آنجائیکه هادی شهر از ظرفیت های خوبی در توسعه و پیشرفت بهره مند می باشد، می توان به فردایی بهتر و آبادتر امیدوار بود، اما شرطی اساسی در این مسیر وجود دارد و آن قبول، حمایت و تشویق در راه پیاده سازی آن برنامه ها و طرح هاست. در این مدت یعنی حدود 16 ماه از حضور ما در عرصه ی شورای اسلامی طرح های خوبی عملیاتی شد و برنامه های مناسبی در دست اقدام می باشد، ولی متأسفانه برخی طرح ها نادیده گرفته شدند و یا با بی محلی به گوشه ای نهاده شدند. تصمیم بنده بر این قرار گرفت تا جایی که می توانم برنامه ها و طرح هایی که ارائه شد را در اینجا برای شما بیان نمایم تا آگاهی نسبی از برنامه های شورای اسلامی و شهرداری داشته باشید.

یکی از معضلات اساسی شهرهای شمالی کشور، بحث زباله می باشد که بسیاری شهرها با آن دست به گریبانند و در برخی مواقع دست پیروز مربوط به زباله ها بوده است! طرح های جامعی در خصوص زباله، جمع آوری آن، تفکیک زیاله از مبدأ و بازیافت آن وجود دارد و می توان از آن ها بهره گرفت. تفکیک زباله از مبدأ که به مبادی تولید زباله مربوط می باشد در شهرهای کوچک از منازل آغاز می شود. برای این کار و فرهنگ سازی در این زمینه نیز چه بسیار طرح هایی که وجود دارند و شهرداری های گوناگون از آن ها بهره گرفته اند و همچنان در پی بهتر شدن این فرایند می باشند.

از آنجا که فرهنگ سازی در هر زمینه ای را می توان از خردسالی و کودکی آغاز نمود، توجه به نقش کودکان و دانش آموزان اهمیت بالایی دارد. به عنوان مثال راهنمایی و رانندگی در خصوص فرهنگ رانندگی در جامعه با برنامه هایی وسیع در مدارس به دنبال درونی کردن این فرهنگ در دانش آموزان بوده اند که می توان آن را تا اندازه ای موفق دانست. با طرح هایی مانند همیار پلیس و آشنایی کودکان با قوانین راهنمایی و رانندگی تلاش شده است تا کودکان را از سنین پایین با این قوانین و فرهنگ مربوط به آن آشنا کنند به امید اینکه در بزرگسالی به رعایت آن قوانین مبادرت بورزند. با توجه به اینکه این تجربه، موفیقت نسبی به دنبال داشته است، نقش کودکان در فرهنگ جامعه نمود خود را نشان داده است، و می توان بر این قشر از افراد جامعه برنامه ریزی کرد تا در طرح های دیگر از آن ها یاری گرفت. در بحث تفکیک زباله از مبدأ طرح هایی در سطح شهرها پیاده شده که خانم های خانه دار را تشویق به تفکیک زباله در خانه ها می نماید و با ارائه ی زباله های خشک به ایستگاه های مربوط به آن، با دادن مواد شوینده و بهداشتی در صدد تشویق این عزیزان در ادامه ی این فعالیت می باشند. بنده با توجه به مواردی که بیان داشتم در حدود دو ماه قبل در جلسه ی مشترک اعضای شورای اسلامی شهر و کارکنان شهرداری به ارائه ی طرحی پرداختم که علی رغم استقبال برخی عزیزان، با بی توجهی دیگر دوستان جامه ی عمل به خود نپوشید. بر حسب وظیفه بر آن شدم تا شما بزرگواران را نیز از آن آگاه کنم تا وظیفه ی خود را انجام داده باشم.

با توجه به نقش کودکان و دانش آموزان در فرهنگ سازی، پیشنهاد داده بودم که بحث تفکیک زباله از مبدأ را از مدارس آغاز کنیم و دانش آموزان را تشویق به این عمل نمائیم. از بروشورها و کارتون هایی که در این خصوص وجود دارد به آن ها داده شود و آن ها را نسبت به این مسئله آگاه نمود و از آن ها تقاضا کرد تا در تفکیک زباله تلاش داشته باشند. به عنوان پاداش برای آن ها، بعد از جمع آوری زباله های خشک در منازل و تحویل آن ها به ایستگاه های مربوط به جمع آوری زباله های خشک، با ارائه ی لوازم کمک آموزشی مانند دفتر، مداد، خودکار، مداد رنگی و... تلاش شود تا آن ها در این راه تشویق شوند و با انگیزه ای بیشتر به انجام این عمل بپردازند.

تصور می شود با توجه به تجربه ی راهنمایی و رانندگی در این خصوص و اینکه آموزش پذیری کودکان بیشتر و بهتر از بزرگسالان صورت می گیرد، روند رشد فرهنگ تفکیک زباله بهتر  و زودتر عملیاتی شود. متأسفانه استقبالی از این طرح از سوی مجموعه ی همکاران صورت نگرفت و این طرح مانند طرح هایی دیگر نادیده گرفته شد و تا امروز هیچ گونه اقدامی در رابطه با آن صورت نگرفت. باید توجه داشت که طرح فوق نیازمند مشارکت بسیاری از عزیزان در سطح شورای شهر، شهرداری و مدارس می باشد که اگر تصمیم بر عملیاتی شدن آن گرفته شود، می توان به آینده ای روشن در این رابطه امید داشت.

تلاش خواهم کرد تا طرح های دیگری که می تواند به آبادانی شهرمان کمک نماید در اینجا مطرح نمایم، به امید آگاه شدن دوستان و همشهریان عزیز و حمایت آنان در عرصه های گوناگون.

در پناه حضرت حق پاینده باشید.

 

نظرات  (۱)

۱۳ دی ۹۳ ، ۱۹:۰۵ آشنای ناشناس
متأسفانه استقبالی از این طرح از سوی مجموعه ی همکاران صورت نگرفت و این طرح مانند طرح هایی دیگر نادیده گرفته شد و تا امروز هیچ گونه اقدامی در رابطه با آن صورت نگرفت.....

جناب نریمانی : مردم این شهر به جملات بالا عادت کردن . به امید دوره بعدی که انشالله شاهد انتخاب 5 تن شایسته امثال جنابعالی باشیم تا یکدل به اجرای طرح های مطرح شده در جلسات شورای شهر بپردازن نه طرح هایی که در شورای منزل برگزار میشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی